Gunetka
Dołączył: 17 Sie 2006
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Czw 19:46, 17 Sie 2006 Temat postu: AMBIENT - geneza |
|
|
Określenie ambient wywodzi się przypuszczalnie od hasła musique d'ameublement, którego autorem jest Eric Satie (1866-1925), rówieśnik impresjonistów i do pewnego stopnia podobny im kompozytor francuski. Jego ideałem była muzyka mogąca służyć za tło do życia codziennego, będąca niejako dodatkowym meblem domowym, czyli taka, która mogłaby wpływać na nastrój człowieka, ale nie absorbować go na tyle, aby odrywać od innych zajęć. Stąd Satie, oprócz tradycyjnych instrumentów używał również maszyny (np. do pisania), sprzęty domowe (warkot odkurzacza). Pod wpływem Satie po I wojnie światowej powstała we Francji tzw. Grupa Sześciu, w skład której wchodzili kompozytorzy Francis Poulenc, Germaine Tailleferre, Georges Auric, Luois Durey, Arthur Honegger, Jean Cocteau i Darius Milhaud. Najbardziej znany spośród nich pozostaje Arthur Honegger (1892-1955) oraz jego utwór "Pacific 231", naśladujący przyspieszającą powoli ogromną lokomotywę typu Pacyfik 231. Drugim źródłem ambient jest muzyka dekafoniczna, w szczególności dokonania Johna Cage (1912-1992), znanego z bardzo niekonwencjonalnych metod uzyskiwania dĄwięku (radioodbiorniki ustawione na losowo wybrane stacje, kanistry, naczynia kuchenne). Cage łączył dźwięk z obrazem i podobnie jak inni dekafoniści nie stosował tradycyjnej harmonii.
Post został pochwalony 0 razy
|
|